måndag 4 maj 2009

Hemavan

Helgen efter påsk så bar det iväg norrut igen. Denna gång för att fira F´s mammas 60års dag och Hemavan.

På Fredagskvällen så hade vi massa blandat främmande här. Dels var mamms & Stefan och hälsade på med T&I. Bara det var ju roligt. Sen kom J&F oxå som hade åkt från Göteborg. Vi drack vin och surrade tills det var dax att lägga sig. Mamma & co åkte hem till hotellet och vi andra fortsatte surra.

På lördag morgon bar det iväg. Vi packade in i bilen och sen minns jag inget mer förrän jag vaknade i Tönnebro, haha! Vilken smidig resa, tänkte jag;) Jag och Frida hade det bra i baksätet och sov om vartannat medan grabbarna turades om att köra hela vägen.
Vi stannade på studiebesök hemma hos mor, visade stadsfolket djuren och så gick vi ner till vattnet och stugan. Haha! Efter en liten benstäckare så for vi vidare. Nästa stopp blev hemma hos pappa i Edsele, haha! Stackars frida och Jon, först Mamma, Stefan, Tord och Irene, sen studiebesök på landet och sen en visit hos pappa och Anki. Men de verkade ha det ganska bra och jag tror inte det gick nån större nöd på dem:) Underbart att vi kunde stanna till hemma hos pappa oxå. Få kramas och fika lite. Hade faktiskt ingen aning om att vi skulle åka den vägen så det blev en glad överaskning för både oss och papps tror jag :)
Nästa stopp var Frasses i Storuman sen åkte vi hela vägen till Hemavan. Smidig resa måste jag säga!

På Söndagen var det lite halvtaskigt väder. Vi drog stora turistrunda i Hemavan så jag och Jon skulle få se hur det ser ut där. Nice. En lugn och skön dag och vi alla var ganska trötta efter bilresan tror jag.

På måndagen var det dagen D. Lena fyllde 60 och den dagen startade vi med skönsång, tidig frukost och sen bar det iväg för att åka hundspann. Det var läckert!!! Har aldrig gjort det innan och det var en helt otrolig upplevelse! 3 av oss fick "köra" medan två st fick åka. Självklart åkte jag på att köra direkt. Nervöst i början, men det släppte ganska direkt. Helt underbart! Solen sken, det var supervackert på fjället och det kunde verkligen inte ha blivit bättre. Lena var nog både rädd och glad över presenten ;)
Efter ca 6 km stannade vi för att fika. Guiden gjorde upp eld, kokade kaffe och hade gjort mackor och kakor åt oss. Gud så mysigt!!! Vovvarna vilade medan vi fikade och det var verkligen jättehärligt!
På hemvägen var det dax för mig att få åka. Frida fick köra och det gick kanon. Efter ett litet tag iaf;) haha!



Hundarna görs i ordning

off we go!

Här har jag Lenas liv i mina häder.. VAD vill hunden på två ben? Kolla in den blicken, haha!

Efter hundturen så begav vi oss upp på fjället. Vissa åkte mera medans andra njöt av Gulaschsopppan och kaffet i solen (pensionärsvarning, jag VET! ) ;) Haha! Jag ÄR ingen skidmänniska, så är det bara. Och vem kan klandra mig när jag aldrig har sett varken min mamma eller min pappa på skidor någon gång? Och min kära far tippade senast när han åkte skidor, ska även tillägga att han stod STILLA när han tippade! Så jag skyller faktiskt på dem. Jag älskar er, men ni får nog ta dessa anklagelser;)
Hur som helst. Upp kom vi, och ner oxå. Och hela dagen var kanon och jag var inte så rädd så himla många gånger heller, haha!

På kvällen blev det 60års-firande. Presenter, skumpa, snittar, middag, drinkar, vin, 3-rätters.. Tror att födelsedagsbarnet var nöjd och det är det som är det viktigaste! Vi andra var oxå väldigt nöjda tror jag. En och annan missnöjd min upptsod då baren stängde tidigt men vi gick hem till stugan och fortsatte kalasa där. Dagen var kanon helt enkelt!

Vi var något sega dagen efter och även rätt möra i kroppen efter gårdagen på hundspann och skidor. Vädret var sådär och Jag och F var ute och gick istället för att utmana backen igen. Stackas F, jag sa faktiskt att han fick åka skidor om han ville, jag klarar mig ändå. Men icke;) Hur som helst blev vi less på vädret och åkte till Tärnaby och kollade lite ist. Middag och prommis på kvällen och sen var det dax för mig att packa väskan. På Onsagen kl 05.50 lyfte planet mot storstan. De andra skulle stanna veckan ut men jag åkte hem och slet för hushållskassan lite tidigare.

Det var jätteskönt att få vara ledig några dagar och åka bort. Även om jag inte är en skidmänniska så är fjällvärlden underbar.

Tack för dessa dagar :)

Inga kommentarer: