tisdag 4 november 2008

enough!

Nu räcker det! Jag har blivit någon slags all-görare på jobbet.

- Madde, vi har problem, lös det!

Vad det än handlar om så är det JAG som ska lösa det.
Visst, är det nåt jox i egenvården så är det självklart jag som ska fixa det, för där är jag ansvarig. Men de andra 711 områdena som finns på min arbetsplats (sam jag inte ens jobbar med själv!), jag fixar biffen där oxå.

Varför?
Jo för att jag har tagit på mig det här helt frivilligt. Utan att se hur detta har formats så har jag ända sedan dag 1 tagit tag i saker som bara ligger och blir ogjorda. För det är bara frustrerande att se saker ligga och vänta på att någon annan ska göra det. Någon som BÖR göra dessa saker. Jag bör inte göra det. För jag har redan min roll på jobbet och jag har redan tillräckligt med saker att göra.

Är det mina kollegor eller chef som har utsett mig till den här rollen?
Nej, det är jag själv. Genom att frivilligt ta på mig allt och skämma bort alla andra genom att bara snällt vara en problemlösare. Självklart tror alla att om det uppstår ett problem, då är det Madde som ska lösa detta, för det brukar hon. Jag har fått cred för allt det här och det uppskattas av andra. Men nu har det gått över styr. Det räcker nu, jag orkar inte mera!

Mind Your own buissness!
Jag tänker börja delegera. Nästa gång någon har panik över någonting så ska jag låta dem fixa grejen själv. Och om de får ännu mera panik då, jaa då visar jag dem HUR man löser problemet. Jag har jobbat kortast tid på stället och det vore mycket märkligt om stället skulle rasera om jag försvann.

Idag var det droppen. Jag jobbade ensam på golvet hela dagen. Jag gjorde 3 personers arbete från öppning till stängning. Och tror ni inte att folk sliter i mig ändå? Jo visst.. Jag är inte en bläckfisk och jag har bara 2 armar och 2 ben. Jag kan inte vara på 3 ställen samtidigt och egentligen kan jag inte göra 3 personers arbete själv heller. Detta är ohållbart i längden. Så nu är det slut med det.

Imorrn är jag ledig -Tack och lov! Torsdag är det 2 möten och på fredag är det jobb igen. Från och med fredag så gör jag bara det jag ska göra. Sen tänker jag portionera ut alla uppgifter till alla som verkligen bör lösa dem. Sådeså!

2 kommentarer:

Anonym sa...

BRA Madde! Sätt ner foten! Hög tid att du säjer ifrån! Det är lätt för de övriga att bli bekväma när de vet att det finns "nån" som alltid fixar saker. Tyvärr så fungerar nog de flesta av oss så.

LillaC sa...

You go girl ;) LOVE!